سفر به جاهای دیدنی ایران

در کردستان همایش عصر آهن اجرا شد

مجید مجیدی | پنجشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۰۳:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از حضور 20 نفر از متخصصان فعال در حوزه عصر آهن جهان در این همایش خبر داد و گفت: این همایش به همت میراث فرهنگی و دانشگاه کردستان، موزه ملی ایران و مرکز باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سیدمحسن علوی ظهر امروز در جلسه هماهنگی برگزاری چهار کنفرانس ملی و بین‌المللی در دانشگاه کردستان که در سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار شد، اظهار کرد: کردستان قبل از انقلاب جز نقاطی است که حاکمیت هیچ نگاهی به سیستم باستان‌شناسی در آن نداشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان تصریح کرد:‌ باستان‌شناسی کردستان بجز زیویه، در باستان‌شناسی ایران قبل از انقلاب کلا گم بوده است.

علوی خاطرنشان کرد: سه همایش باستان‌شناسی طی چند سال اخیر برای معرفی ظرفیت‌ها و توانایی‌های استان در این حوزه برگزار شد چرا که استان کردستان یکی از مناطق مهم مربوط به عصر آهن در کشور است.

وی باستان‌شناسی منطقه کردستان قبل از پیروزی انقلاب را کاملا گم دانست و افزود: برای رفع این شکاف و کم‌کاری‌ها جلساتی با موزه ملی و مرکز باستان‌شناسی برگزار کرده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان تصریح کرد: در همین راستا برگزاری همایش ملی «عصر آهن ایران» در کردستان در دستور کار قرار گرفته که در وهله اول، بزرگترین متخصصان عصر آهن داخل و خارج از ایران شناسایی شده و مکاتباتی هم با آنان انجام گرفته است.

علوی به فراخوان مقاله همایش ملی عصر آهن و ارسال آثاری از سوی متقاضیان تا به امروز خبر داد و گفت:‌ تاکنون نزدیک به 40 نفر از متخصصین خارجی داوطلب شرکت در این همایش شده‌اند.

وی گفت: نوسانات ارزی موجب شده برای چندین نفر از این افراد که در کشورهای مختلف اروپایی و خارجی هستند، نتوانسته‌ایم ویزا تامین کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از حضور 20 نفر از متخصصان فعال در حوزه عصر آهن جهان در این همایش خبر داد و گفت: این همایش به همت میراث فرهنگی و دانشگاه کردستان، موزه ملی ایران و مرکز باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار می‌شود.

وی از برگزاری همایش ملی عصر آهن ایران در روزهای 11 و 12 آبان ماه امسال در سنندج خبر داد و خاطرنشان کرد: 45 مقاله  به دبیرخانه این همایش ارسال شده  است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، بیش از 200 تا 300 نفر داخل و خارج از کشور در این همایش حضور پیدا می‌کنند که حمایت دستگاه‌های اداری استان برای برگزاری این همایش لازم است.

علوی اذعان داشت: در سال 2017 نقشه‌ای در جهان منتشر شده که ایران در بحث سفر برای گردشگران به عنوان یک کشور دارای ریسک معرفی شده و کردستان به عنوان یکی از پرخطرترین نقاط ایران، که برگزاری چنین همایش‌هایی در سطح بین‌المللی قطعا می‌تواند تاثیر بسزایی در تغییر این دیدگاه‌های غیر واقعی نسبت به کشور باشد.

  • مجید مجیدی

کردستان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی